Wellblog

Wellblog

Omnia Vita ex Mare

Oftewel: alle leven komt uit zee! Zeewier is een mooi voorbeeld daarvan: Zeewier is voeding, verzorging en gezondheid! Zeewier is natuurlijk, gezond, duurzaam en... lekker!

En... er valt veel over te vertellen! Daarom we'll blog met Wellblog

Benieuwd naar uw reactie.

Kees Boender

Keltisch zeezout

ZeewierPosted by Kees Boender Thu, June 30, 2016 21:48:25
We horen er steeds vaker over: Keltisch zeezout. Maar wat is het nu precies en wat is het verschil met gewoon zeezout?

In Guérande (Bretagne) liggen nog steeds de door de Kelten aangelegde zoutmoerassen. Zij lieten zeewater naar binnen stromen via een ingenieus kanalenstelsel, waarbij het zout van het ene naar het andere ondiepe bassin werd geleid. Het gehele proces duurde zo’n twee weken, waarna het zout in het laatste bassin door de zon gedroogd werd en handmatig opgeschept. Vandaag de dag wordt in Guérande nog op exact dezelfde manier zout gewonnen als de Kelten dit meer dan 2000 jaar geleden deden. Door absorptie van mineralen uit de klei van de bodems van de zoutmoerassen krijgt het zout zijn lichtgrijze kleur. De wisselwerking tussen klei en zeewater zorgt niet alleen voor zuivering, maar biedt ook ruimte aan verschillende mineralen en spoorelementen en zorgt voor daling van het gehalte aan natriumchloride tot onder de 90% (ca. 33% natrium en ca. 54% chloride). Bij gewoon zeezout is het natriumchloridegehalte 97 tot 99%. Hierdoor is de smaak en het mondgevoel van Keltische zeezout romig zacht en onvergelijkbaar met ander (zee)zout.

# Handmatig en traditioneel gewonnen

# Romig zacht van smaak

# Zongedroogd, onbewerkt en zonder toevoegingen

# Natuurzuiver en mineraalrijk

# Minder natrium dan gewoon zeezout

# 2000 jaar ambachtelijk

Voeg er dan wat zeewier aan toe en je haalt echt de kracht van zee in huis! Heerlijk bij menig gerecht.

Keltisch zeezout past in een biologisch en bewust leven en wordt geadviseerd door vele voedingsdeskundigen en therapeuten.





  • Comments(0)//wellblog.yourwell.nl/#post15

Blaaswier

ZeewierPosted by Kees Boender Mon, May 30, 2016 21:20:31

Blaaswier (Fucus vesiculosis)

Excellente bron van jodium voor een sneller metabolisme

Een van de nutritionele tekorten die het meest optreedt bij de westerse mens is een gebrek aan het sporenelement jodium. Zeewieren zijn uitstekende bronnen van organische jodiumzouten. Vooral de tinctuur van blaaswier kan voor dat doel ingezet worden.

Even voorstellen

Blaaswier (fucus vesiculosis) is een slijmerig, afgeplat zeewier (20 cm á 1 meter lang) dat vast zit op rotsen in ondiep zeewater van niet-vervuilde Noord-Amerikaanse en West-Europese kusten. Blaaswier heeft een slap, olijfkleurig en leerachtig blad dat zich gaafrandig en regelmatig voordoet en een uitgesproken hoofdnerf vertoont. Typisch aan blaaswier zijn de ovale, met lucht gevulde drijfblaasjes, in grootte variërend van een erwt tot hazelnoot, die het wier verticaal doen drijven in het zeewater. Blaaswier is zilt van reuk en zilt, wee en slijmerig van smaak. Na drogen in de zon wordt er van het blad een kruidentinctuur gemaakt.

Waardevolle inhoudsstoffen

Liefst 15% van het drooggewicht van blaaswier bestaat uit mineralen. Tot deze oligo-elementen van de oceaan behoren vooral jodiumverbindingen (0,03 á 0,1%) onder de vorm van zowel anorganische als organische verbindingen (die laatste vooral gebonden aan proteïnen en aminozuren). Verder maken natrium, kalium, sulfaten, calcium, magnesium, ijzer, broom, fosfor, koper, chroom, chloor, zink, mangaan, silicium en selenium de dienst uit. Nuttig (maar die zitten niet of nauwelijks in de tinctuur, wel in tabletten) zijn ook de bijzondere vezels of mucopolysachariden. Daarvan kunnen vooral fucoïdine, laminarine en alginezuur een verzachtende, verzadigende en mild laxerende werking uitoefenen.

Milde stimulans van de schildklier

Het hoofddoel waarvoor blaaswier als jodiumbron wordt ingezet, is het mild stimuleren van de schildklier bij jodiumgebrek. Jodium is namelijk een belangrijke component van de schildklierhormonen thyroxine (T4, met vier jodiumatomen) en het nog actievere triiodothyronine (T3, met drie jodiumatomen). Blaaswier is dus nuttig om de schildklierwerking op een fysiologische manier te bevorderen bij milde vormen van trage schildklierwerking (hypothyreoïdie) en struma (kropgezwel), uiteraard in geval dat er nog geen rechtstreekse aanvulling van schildklierhormoon aan de orde is.

Betere vetverbranding

Als door blaaswier een minder goed functionerende schildklier verbeterd kan worden, dan heeft dat door een hogere spiegel aan schildklierhormoon een positief effect op het basaal metabolisme. Dat betekent onder meer dat de algemene stofwisseling versnelt en dit met een positieve impact op de vetverbranding. Als je daarbij rekent dat blaaswier door bepaalde polyfenolen in het darmkanaal de werking van spijsverteringsenzymen (vooral amylasen die de koolhydraten verteren) afremt, dan kan blaaswier inderdaad ingezet worden bij overgewicht, die te wijten is aan een traag werkende schildklier. Doorgaans treedt de werking in na zo’n 14 dagen inname. Het afslanken gebeurt langzaam maar is duurzaam, er gebeurt geen inhaalreactie bij het stoppen en ze gaat niet gepaard met vermoeidheid of depressieve buien. Ook bij cellulitis (sinaasappelhuid) wordt blaaswier ingezet.

Andere nuttige functies

Terwijl de meesten weten dat jodium essentieel is voor een optimale werking van de schildklier, zijn er nog ander nuttige functies waartoe blaaswier als jodiumbron kan bijdragen:

· Een vlotte geestelijke en lichamelijke groei bij kinderen (weliswaar op voorschrift)

· Een rol in het optimaal geestelijk functioneren van volwassenen (jodiumgebrek is de belangrijkste oorzaak van ‘minimal brain damage’ of minder ernstige hersenschade)

· De bijdrage tot een goede kwaliteit van haar, nagels, huid en gebit

· Een rol in de preventie van kanker en vooral borstkanker (omdat jodiumverbindingen een anti-oestrogene werking kunnen ontplooien)





  • Comments(2)//wellblog.yourwell.nl/#post14

Brood en jodium

ZeewierPosted by Kees Boender Wed, July 01, 2015 19:39:25

Wel brood? Geen Brood? En hoe zit het dan met de voedingsstoffen?

Brood staat in de belangstelling. Je schijnt er moe van te worden. Of zelfs ziek. Maar brood is in ons dieet vooralsnog wél de belangrijkste leverancier van jodium. Jodium, een essentieel spoorelement voor de aanmaak van schildklierhormonen. Die op hun beurt verantwoordelijk voor zijn voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Als je iets mankeert aan je schildklier, kun je een hele reeks problemen ondervinden. Stofwisseling, hart, hersenen, lever, nieren, huis, spierkracht, libido: allemaal zijn ze afhankelijk van een goed functionerende schildklier.

(Als je je zorgen maakt over het functioneren van je schildklier en/of de hoeveelheid jodium in je voeding/lichaam dan adviseren wij je om contact op te nemen met een (voedings)deskundige)

Kunnen we dus zomaar stoppen met het eten van brood? En het risico lopen op een jodiumtekort? Wat zeker een risico is voor vrouwen die ZWANGER zijn of borstvoeding geven: een tekort aan jodium heeft immers ook gevolgen voor de hersenontwikkeling van kinderen. Ook VROUWEN ROND DE 50 kunnen last krijgen van hun schildklier: bij 1 op de 10 vrouwen rond deze leeftijd werkt de schildklier te traag. Dit kan tevens overgangsklachten verergeren.

GEEN BROOD. TOCH JODIUM
De hoeveelheid jodium die je met de door het Voedingscentrum geadviseerde ZES BOTERHAMMEN binnenkrijgt kun je ook halen uit:
* 1 kilo kaas, óf
* 14 glazen melk, óf
* 8 eieren. Of
* en beetje ZEEWIER:

ZEEWIER EN JODIUM
Zeewier, bevat relatief veel jodium, vooral de bruinwieren. Binnen deze groep bevat KOMBU het meeste jodium (en wakame het minste). De hoeveelheid jodium fluctueert per seizoen, oogstplaats en verwerkingsmethode. 7 gram gedroogd zeewier kan 4500 microgram jodium bevatten. Het Voedingscentrum adviseert ongeveer 150 microgram per dag voor een volwassene. Maar een groot deel van het jodium kan verdwijnen tijdens de bereiding: blootstelling aan (vochtige) lucht of koken zorgt ervoor dat het jodium gehalte in het wier snel afneemt; in sommige gevallen wordt 99% van het jodium al na 10-15 minuten door het kookwater opgenomen.

TE VEEL. OF TE WEINIG
Over de vraag of we in Nederland voorzichtig moeten zijn met de inname van jodium of dat er juist een schrijnend jodium tekort is verschillen de meningen van de deskundigen nogal. Meer informatie hierover op onze site:
http://www.zeewierwijzer.nl/zeewier-gezondheid/jodium.html

Wat gebeurt er als je teveel jodium binnenkrijgt? Een normaal functionerende schildklier kan een teveel aan jodium goed verdragen. Wanneer de schildklier onvoldoende functioneert (hypothyroïdisme), kan dit leiden tot schildkliervergroting. Bij sommige mensen heeft de hoge jodiumbelasting een overstimulering van de schildklier tot gevolg waarbij een teveel aan schildklierhormonen wordt geproduceerd (hyperthyroïdisme). Hierdoor kunnen klachten ontstaan als slapeloosheid, nervositeit, toename van eetlust en gewichtsverlies.

CONCLUSIE
Of je wél brood wilt eten of juist níet moet je zelf weten. Als je opteert voor GEEN BROOD, zorg er dan wel voor dat je voldoende jodium binnenkrijgt uit andere bronnen. Bijvoorbeeld uit ZEEWIER. Eet regelmatig kleinere hoeveelheden om je lichaam te laten wennen aan de nieuwe voedingsstoffen en zo optimaal te profiteren van wat zeewier te bieden heeft.

Naast "recepten" is de pagina over JODIUM overigens de meest bezochte op onze site. En dat is dus niet voor niets blijkt uit het bovenstaande. Jodium is cruciaal voor onze gezondheid.

Als je je zorgen maakt over het functioneren van je schildklier en/of de hoeveelheid jodium in je voeding/lichaam dan adviseren wij je om contact op te nemen met een (voedings)deskundige.

BRON: www.zeewierwijzer.nl





  • Comments(0)//wellblog.yourwell.nl/#post13

Kut met zout

ZeewierPosted by Kees Boender Wed, April 29, 2015 00:02:18
Interessante opinie van Dick Veerman over de registratie van het zout gehalte in verschillende producten, zoals de Consumentenbond recent presenteerde. Zo'n onderzoek kan veel beter was zijn conclusie, en gelijk heeft hij.

Voor zijn hele verhaal: http://www.foodlog.nl/artikel/kutvinkje-met-zout/

Foodlog: alle nieuws en meningen over voeding, zeer de moeite waard!

Overigens is er nu ook gedroogd biologisch zeewierpoeder van AlgAran op de markt als alternatief voor zout: heerlijk zilt en met maar 2% natrium. http://www.wereldvanzeewier.nl/voeding/dulse-poeder-bio-40-g

Zo zout heb je het nog nooit gegeten....



  • Comments(0)//wellblog.yourwell.nl/#post12

Hoeveel omega-3 vetzuren hebben veganisten?

ZeewierPosted by Kees Boender Wed, November 12, 2014 23:21:24

De omega 3- visvetzuurstatus van veganisten is laag, maar vergelijkbaar met die van niet veganisten.

Dit blijkt uit een studie waaraan 165 veganisten deelnamen. Aan de hand van de vetzuurconcentratie in de rode bloedcellen werd de omega 3-index bepaald. De omega 3-index zegt iets over de lange termijn innamen van de visvetzuren EPA en DHA. Een subgroep van 46 veganisten waarbij de omega 3-index lager was dan 4%, kreeg gedurende vier maanden dagelijks een omega 3-supplement op basis van algen (254 mg DHA en EPA).

De gemiddelde omega 3-index van veganisten bedroeg 3,7% en was daarmee vergelijkbaar met de omega 3-index van alleseters. Bij veganisten was deze index significant hoger bij vrouwen in vergelijking met mannen (3,9% versus 3,5% en tevens gerelateerd aan de leeftijd. In de suppletiegroep nam de omega 3-index significant toe van 3,1% naar 4,8%.

Hoewel de omega 3-index van veganisten laag is, is deze niet lager dan bij niet veganisten. Suppletie met een supplement op basis van algen kan de omega 3-visvetzuurstatus verbeteren.

Clin Nutr. 2014 Mar 14. pii: S0261-5614(14)00076-4. doi: 10.1016/j.clnu.2014.03.003

Sinds kort is er Opti3 Omega-3 algenolie met DHA en EPA vetzuren, een van de eerste algenolie producten met zowel DHA als EPA, en daarmee de algenolie die je het beste overeenkomt met visolie. Daarnaast is er ook nog plantaardige vitamine D3 aan toegevoegd. EPA en DHA vetzuren zijn goed voor hart, hersenfunctie en gezichtsvermogen.







  • Comments(0)//wellblog.yourwell.nl/#post11

Wageningen UR ziet kansen op zee met zeewier

ZeewierPosted by Kees Boender Sun, November 02, 2014 00:03:55
Zaterdag 1 november op de voorpagina van de Volkskrant een advertentie van de Wageningen UR waarin wordt gesteld dat er kansen voor de landbouw op zee zijn: een zeewierakker ter grootte van Nederland zou voldoende eiwitten opleveren voor bijna heel Europa!

Interessante gedachte, ben benieuwd welke rekensom hieraan ten grondslag ligt.





  • Comments(0)//wellblog.yourwell.nl/#post10

Primeur: Algenraffinagefabriek

ZeewierPosted by Kees Boender Sun, September 14, 2014 21:27:17

Afgelopen maandag presenteerde TNO in Lelystad een mobiele algenraffinagefabriek die in staat is uit algen verschillende stoffen te winnen, afhankelijk van de wensen van de klant.

Een interessante ontwikkeling waarbij voor het eerst waardevolle stoffen, zoals eiwitten, koolhydraten en vetzuren, uit algen gewonnen kunnen worden.


VALORIE (Versatile Algae On-Site Raw Ingredient Extractor) is een pilotinstallatie, die TNO in samenwerking met partner Algae Food & Fuel heeft gebouwd en die moet aantonen dat het winnen van grondstoffen uit algen op te schalen is naar industrieel niveau.

‘Met VALORIE richten we ons op de eind­gebruikers’, vertelt Monique Wekking, business developer biobased economy bij TNO. ‘Die eindgebruikers zijn op zoek naar alternatieve grondstoffen voor producten met bepaalde specificaties.’ Die grondstoffen zijn de verschillende ingrediënten die zich in algen bevinden. Dat kunnen vetzuren zijn, maar ook proteïnen of koolhydraten.

TNO-procestechnoloog ir. Peter Geerdink legt de werking van het proces uit: ‘Stel, de klant wil een bepaald vetzuur. Dan kijken we eerst welke algensoort het meest geschikt is om het product uit te winnen. VALORIE maakt vervolgens de verschillende functionele ingrediënten in deze algensoort vrij door de celwanden van de algen in een kogelmolen op een milde manier te openen.’ Hierna is een aantal scheidingsstappen mogelijk, waaronder driefasencentrifugatie, extractie, kristallisatie, destillatie en membraanfiltratie.

De volgorde van deze stappen staat echter niet vast, licht Geerdink toe: ‘De verschillende onderdelen van VALORIE zijn modulair en kunnen aangepast worden op basis van de wensen van de klant. Dat maakt de installatie zo flexibel.’

De pilotinstallatie is volgens Wekking een wereldprimeur: ‘Wij zijn de eersten die de stap hebben gezet naar een installatie op semi-industrieel niveau die meerdere kilo’s algeningrediënt per dag kan produceren.’





  • Comments(0)//wellblog.yourwell.nl/#post9

Lithothamnium: onbekend maar niet onbemind

ZeewierPosted by Kees Boender Wed, September 10, 2014 11:16:39

Sinds kort is er Lithothamnium poeder op de markt. Lithothamnium is een kleine kalkhoudende alg die op banken langs het Noordzeekanaal wordt geoogst. Deze alg is in staat om op zijn thallus minerale elementen uit het zeewater te kristalliseren zoals calcium, magnesium, ijzer en oligo-elementen. Lithothamnium is een 100% plantaardig calcium en magnesium supplement in poedervorm.

Botanische naam: Lithothamnium calcareum.

Te gebruiken: bij zuur en voor stevige botten.

Gebruiksaanwijzing: 2 gram per dag opgelost in wat water.

Samenstelling: 97% mineralen, waarvan calcium: 34% (=68% ADH), magnesium: 2,5% (= 20% ADH), ijzer 0,18% (= 24% ADH) (ADH: Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)

Door het hoge gehalte calciumcarbonaat is lithothamnium goed voor een normale zuurgraad in de maag en zorgt het voor een goed zuur-base evenwicht. Lithothamnium is goed bij zuur. Het mag ook tijdens de zwangerschap worden gebruikt. Daarnaast is deze unieke plantaardige mineralenbron, die bovendien bijzonder goed in het lichaam wordt opgenomen, is rijk aan calcium en daardoor goed voor de kalkhuishouding en het behoud van sterke botten. Lithothamnium is een prima, vegetarisch middel voor mensen met een verhoogde kalkbehoefte (groei, overgang en senioren).

Overige mineralen per gram:

Fosfor 346,5 mcg, kalium 87,75 mcg, zwavel 1,62 mg, boron 13,5 mcg, natrium 1,32 mg, koper 1,125 mcg, zink 12 mcg, jodium 11,625 mcg, kobalt 0,1125 mcg, mangaan 36,75 mcg, selenium 0,552 mcg vitamine D 75 i.u






  • Comments(0)//wellblog.yourwell.nl/#post8
« PreviousNext »