Wellblog

Wellblog

Omnia Vita ex Mare

Oftewel: alle leven komt uit zee! Zeewier is een mooi voorbeeld daarvan: Zeewier is voeding, verzorging en gezondheid! Zeewier is natuurlijk, gezond, duurzaam en... lekker!

En... er valt veel over te vertellen! Daarom we'll blog met Wellblog

Benieuwd naar uw reactie.

Kees Boender

Brood en jodium

ZeewierPosted by Kees Boender Wed, July 01, 2015 19:39:25

Wel brood? Geen Brood? En hoe zit het dan met de voedingsstoffen?

Brood staat in de belangstelling. Je schijnt er moe van te worden. Of zelfs ziek. Maar brood is in ons dieet vooralsnog wél de belangrijkste leverancier van jodium. Jodium, een essentieel spoorelement voor de aanmaak van schildklierhormonen. Die op hun beurt verantwoordelijk voor zijn voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Als je iets mankeert aan je schildklier, kun je een hele reeks problemen ondervinden. Stofwisseling, hart, hersenen, lever, nieren, huis, spierkracht, libido: allemaal zijn ze afhankelijk van een goed functionerende schildklier.

(Als je je zorgen maakt over het functioneren van je schildklier en/of de hoeveelheid jodium in je voeding/lichaam dan adviseren wij je om contact op te nemen met een (voedings)deskundige)

Kunnen we dus zomaar stoppen met het eten van brood? En het risico lopen op een jodiumtekort? Wat zeker een risico is voor vrouwen die ZWANGER zijn of borstvoeding geven: een tekort aan jodium heeft immers ook gevolgen voor de hersenontwikkeling van kinderen. Ook VROUWEN ROND DE 50 kunnen last krijgen van hun schildklier: bij 1 op de 10 vrouwen rond deze leeftijd werkt de schildklier te traag. Dit kan tevens overgangsklachten verergeren.

GEEN BROOD. TOCH JODIUM
De hoeveelheid jodium die je met de door het Voedingscentrum geadviseerde ZES BOTERHAMMEN binnenkrijgt kun je ook halen uit:
* 1 kilo kaas, óf
* 14 glazen melk, óf
* 8 eieren. Of
* en beetje ZEEWIER:

ZEEWIER EN JODIUM
Zeewier, bevat relatief veel jodium, vooral de bruinwieren. Binnen deze groep bevat KOMBU het meeste jodium (en wakame het minste). De hoeveelheid jodium fluctueert per seizoen, oogstplaats en verwerkingsmethode. 7 gram gedroogd zeewier kan 4500 microgram jodium bevatten. Het Voedingscentrum adviseert ongeveer 150 microgram per dag voor een volwassene. Maar een groot deel van het jodium kan verdwijnen tijdens de bereiding: blootstelling aan (vochtige) lucht of koken zorgt ervoor dat het jodium gehalte in het wier snel afneemt; in sommige gevallen wordt 99% van het jodium al na 10-15 minuten door het kookwater opgenomen.

TE VEEL. OF TE WEINIG
Over de vraag of we in Nederland voorzichtig moeten zijn met de inname van jodium of dat er juist een schrijnend jodium tekort is verschillen de meningen van de deskundigen nogal. Meer informatie hierover op onze site:
http://www.zeewierwijzer.nl/zeewier-gezondheid/jodium.html

Wat gebeurt er als je teveel jodium binnenkrijgt? Een normaal functionerende schildklier kan een teveel aan jodium goed verdragen. Wanneer de schildklier onvoldoende functioneert (hypothyroïdisme), kan dit leiden tot schildkliervergroting. Bij sommige mensen heeft de hoge jodiumbelasting een overstimulering van de schildklier tot gevolg waarbij een teveel aan schildklierhormonen wordt geproduceerd (hyperthyroïdisme). Hierdoor kunnen klachten ontstaan als slapeloosheid, nervositeit, toename van eetlust en gewichtsverlies.

CONCLUSIE
Of je wél brood wilt eten of juist níet moet je zelf weten. Als je opteert voor GEEN BROOD, zorg er dan wel voor dat je voldoende jodium binnenkrijgt uit andere bronnen. Bijvoorbeeld uit ZEEWIER. Eet regelmatig kleinere hoeveelheden om je lichaam te laten wennen aan de nieuwe voedingsstoffen en zo optimaal te profiteren van wat zeewier te bieden heeft.

Naast "recepten" is de pagina over JODIUM overigens de meest bezochte op onze site. En dat is dus niet voor niets blijkt uit het bovenstaande. Jodium is cruciaal voor onze gezondheid.

Als je je zorgen maakt over het functioneren van je schildklier en/of de hoeveelheid jodium in je voeding/lichaam dan adviseren wij je om contact op te nemen met een (voedings)deskundige.

BRON: www.zeewierwijzer.nl





  • Comments(0)//wellblog.yourwell.nl/#post13